Home > Museum > Over het museum > Publicaties

Publicaties

Het museum ontwikkelt publicaties in eigen beheer, zowel in print als online. Bijna alle publicaties zijn in onze shop te vinden.

Beeldcultuurkrant no 2. LOGO is OVER, if you want it (2014)
Geïnspireerd op de WAR IS OVER! Campagne doet MOTI nu een poging om het logo, zoals we dat kennen de wereld uit te helpen. Niet dat MOTI tegen logo’s is, het tegendeel zelfs, maar het doel van het logo is in de afgelopen eeuw heel bepalend geweest voor de beeldcultuur waarin wij nu leven.

Der Wanderer, van kunsticoon tot beeldcultuur (2014)
In deze publicatie wordt gekeken naar de klonen uit de algemene hedendaagse visuele cultuur van Caspar David Friedrichs schilderij Der Wanderer uit 1818. Afbeeldingen met een in beschouwing verzonken rugfiguur zijn gemeengoed geworden. Het verrassingseffect dat door Friedrichs innovatieve compositie teweeg werd gebracht, is misschien verloren gegaan, maar deze beelden nodigen de toeschouwer evengoed uit om de wereld van de hoofdpersoon binnen te treden, naar zijn verhaal luisteren en zijn standpunt over te nemen. Der Wanderer, van kunsticoon tot beeldcultuur is tot stand gekomen met bijdragen van kunstenaar Eelco Brand en kunsthistoricus Tijn Vaes.

Nieuwe iconen van Breda (2013)
Breda is een stad met schitterende oude iconen. De stad heeft een lange geschiedenis en wordt al eeuwenlang gerelateerd aan de Nassaus en daarmee aan het Koninklijk Huis. We hebben iconen las de Grote Kerk, het Kasteel van Breda en het Spanjaardsgat. Maar Breda is dynamisch. Dus wat zijn nu eigenlijk de nieuwe iconen van onze stad?

Beeldcultuurkrant no 1. Wat is beeldcultuur? (2013)
Televisie, YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest: beeld is overal om ons heen. We leven in een beeldcultuur, daar is geen ontkomen meer aan. Beeld is een leidend principe in onze samenleving geworden en tegelijkertijd zijn we nog relatief onervaren in het beeldlezen. Waarom leren we op school nog wel tekstverklaren en geen beeldlezen?

Mode@MOTI (2013)
Voor de Mode@MOTI Masterclass is deze publicatie ontwikkeld. Centraal staat de identiteit die kleding communiceert. Mode verbindt ons met een geïdealiseerde realiteit om de droom voor een betere toekomst. Mode is een belangrijk cultureel fenomeen, en door onze veranderende behoefte zal de mode-industrie zich blijven ontwikkelen. 

Couture Graphique (2013)
In januari 2013 verscheen Couture Graphique naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling, die te zien was van 16 februari tot en met 8 augustus 2013. Couture Graphique is een nooit eerder vertoonde expositie over de relatie tussen mode en grafische vormgeving. In deze tentoonstelling werden de communicatieve en decoratieve aspecten van kleding en accessoires, als vorm van communicatie, gepresenteerd. Grafisch ontwerp, architectuur, winkeldesign, websites en de laatste jaren ook film maken samen het totaalbeeld van een kledingmerk. Mode is overal aanwezig. De publicatie is een visueel feestje, die de kracht van mode onderstreept.

The Pop-Up Generation, Design Between Dimensions (2011)
Voor de Pop-Up Generation: Design Between Dimensions selecteerde Lidewij Edelkoort ontwerpers die het eindige en het immateriële inzichtelijk maken. Dit boek, vol met stof tot nadenken, onderzoekt het Pop-Up fenomeen en vat de essentie van deze nieuwe trend waar we onderdeel van zijn. Met additionele theoretisch essays van Paola Antonelli, Ahmad El Hady, Carla Fernández, Hedwig Heinsman, Martine Naillon en Bruce Sterling.

I Read Where I Am (2011)
Deze recente uitgave stelt het lezen van vroeger, nu en de toekomst aan de orde. Het boek is samengesteld door Mieke Gerritzen, Geert Lovink en Minke Kampman en bevat visionaire teksten over de status van het woord in de informatiesamenleving.

I Don't Know Where I'm Going, But I Want To Be There (2011)
Deze publicatie verscheen naar aanleiding van het gelijknamige symposium die het MOTI in december 2010 organiseerde in Paradiso te Amsterdam. De publicatie biedt in vogelvlucht een index van het grafisch ontwerpen met negen essays waarin de auteurs belangrijke ontwikkelingen in het vak vaststellen en voorspellen. Initiator (en directeur van MOTI) Mieke Gerritzen legt in haar essay de inhoudelijke opzet van het boek uit. Zij stelt namelijk dat de huidige generatie grafisch ontwerpers te weinig weet over de geschiedenis waaruit hun vak voortkomt. Ze gebruiken een beeldtaal zonder te weten wie die taal heeft ontwikkeld en welke processen daar aan vooraf zijn gegaan.

Reader Me You And Everyone We Know Is A Curator (2010)
De eerste reader van het succesvolle symposium Me You and Everyone We Know is a Curator; quality in an age of visual overload. MYAEWKIAC bracht filosofen, curatoren, professoren, professionele copy writers en media bedrijven op de planken, zoals Bruce Sterling, Andrew Keen, Rick Poynor, Sarah Cook, Mediamatic en vele anderen. Het zijn de essays en uitspraken van deze sprekers die gebundeld en gepubliceerd zijn.

Het gezicht van de staat (2009)
Een essay over het nieuwe Staatslogo door Jaap van der Spek, Martijn van der Steen, Rien Rouw en Paul Frissen van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. [download]

De Beyerd in affiches: Een selectie 1958-2008 (2008)
Een selectie van 45 posters gemaakt voor de tentoonstellingen in Museum de Beyerd, Breda tussen 1958 en 2008.

Polletje gaat vliegen (2008)
In dit boek van Petra de la Lande Cremer gaat Polletje op rijm met zijn tante naar Parijs. Alle stappen van de reis zijn met Schipholpictogrammen geillustreerd. Een goede voorbereiding op een eerste vliegreis.

Leeswijzer (2008)
Op verzoek van het Graphic Design Museum stelde Ben Bos een leeswijzer samen van waardevolle vakliteratuur voor studenten, professionele ontwerpers en geïnteresseerden in beeldcultuur.

Wegwijs op Schiphol
(2008)
Het verhaal van dit boek begint in 1967, toen binnenhuisarchitect Kho Liang Ie en grafisch ontwerper Benno Wissing de basis legden voor een informatiesysteem dat vandaag de dag nog niets aan kracht verloren heeft. Het boekje belicht verschillende aspecten van de WaySigning, zoals de symbolen, tweetaligheid en de kleurcodering, en is rijk aan foto's en illustraties.

Design is geen vrijblijvende zaak: Organisatie, imago en context van de PTT-vormgeving tussen 1906 en 2002 (2006)
Dit boek belicht de geschiedenis en het succes van de PTT-vormgeving vanuit een kunstsociologische invalshoek. De Nederlandse PTT heeft sinds het begin van de twintigste eeuw immers bijzondere aandacht besteed aan de bedrijfsvormgeving, van postzegel tot telefooncel en van de belettering op postauto's tot de inrichting van de postkantoren.
Deze publicatie kwam tot stand met steun van de Mondriaan Stichting.

Museummagazine
In 2009 gaf het Graphic Design Museum een eigen museummagazine uit met achtergronden over nieuwe tentoonstellingen, interviews met ontwerpers en nieuws over bijeenkomsten en workshops in het museum. In een oplage van 75.000 exemplaren, 32 pagina's diepgang en inhoud in een glossy ontwerp: de Graphic Design Museum Magazines zijn echte bewaarnummers over de belangrijkste trends op het gebied van graphic design.

#3 verscheen op oktober 2009:


 
#2 verscheen op 27 juni 2009:


 
#1 verscheen op 28 februari 2009:

Een publicatie over het oeuvre van Anthon Beeke is in voorbereiding.