PLANET_HYPER_RETINA
Tentoonstelling

PLANET HYPE

3 oktober 2015 - 13 maart 2016

De Ice Bucket Challenge, Je suis Charlie, de Harlem Shake, #BringBackOurGirls, de Selfie Olympics en Kony 2012: hypes beheersen ons leven en onze media. Hoe groot of klein ze zijn maakt niet uit. Ze zijn er ineens en ze verbinden ons, mensen, in een verwarrende wereld waar we het wereldnieuws amper meer kunnen filteren, social media ons oproepen tot engagement en reclamebureaus via hypes de supermarktenoorlog uitvechten.

De tentoonstelling Planet Hype presenteert een actueel verschijnsel in ons leven: de hype. In een wereld die meer en meer draait om media, het delen van beelden, het verspreiden van nieuws en het oneindig browsen van nieuwtje naar nieuwtje verschijnt er soms opeens een hype. Hypes zijn in staat om de wereld plotseling volledig te beheersen. Vanaf onze smartphones kijken we mee, via onze Youtube account maken we massaal filmpjes en op social media delen we ineens allemaal hetzelfde. Soms zijn hypes slimme marketingstunts van reclamemakers, dan weer zijn het toevallige fenomenen die Facebook en Twitter overnemen, vaak ook een vrolijke volkssport die mensen even afleidt van de waan van de dag.

Maar wat is nou eigenlijk een hype? En hoe belangrijk zijn hypes voor ons leven, de publieke opinie, nieuw engagement of gewoon ons online vermaak? In Planet Hype passeren 100 hypes uit onze media de revue. Daarbij wordt met nieuw en bestaand werk uit de hedendaagse kunst gereageerd op (ons gedrag op) hypes, met bijdragen van onder meer Aziz Bekkaoui, Constant Dullaart, Frank Schallmaier, Bahram Sadeghi & Dikla Zeidler, Benedikt Wöppel, Teyosh, Ruiter Janssen, Stefan Schäfer & Emily West & Selby Gildemacher.

De tentoonstelling is vormgegeven door Niels Schrader in samenwerking met Roosje Klap.

MOTI ♥ Hypes
In onze mediamaatschappij is het delen van foto’s de gewoonste zaak van de wereld. In enkele uren wordt een foto wereldnieuws. Dit fenomeen is één van de belangrijkste aspecten van beeldcultuur. We leven vandaag de dag in een wereld waarin we worden overspoeld met allerlei beelden. MOTI onderzoekt onze hedendaagse beeldcultuur door continue de vraag te stellen: wat doe jij met beeld en wat doet beeld met jou? Ontdek in Planet Hype hoe hypes ons leven beheersen.

Speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde MOTI het online platform planethype.net: een online kunstwerk dat terugblikt op hypes van de afgelopen jaren. Kijk even rond en ontdek wat ons vandaag de dag bezig houdt.

 

Planking: een van de internethypes die aan bod komt in de tentoonstelling.

Bekijk ook