Dialoog11 juni 2008 - 7 september 2008

De tentoonstelling Dialoog belicht de nieuwe verhouding tussen de (grafisch) ontwerper en de consument. Communicatie is in onze gedigitaliseerde samenleving een steeds grotere rol gaan spelen, en wordt steeds meer bepaald door tweerichtingsverkeer. Grafisch ontwerpers bepalen vaak niet meer alleen hoe iets eruit moet zien: ook de ontvangers hebben inbreng. Websites passen zich bijvoorbeeld aan de individuele gebruiker aan.

Gepersonificeerde schoen
Deze veranderende relatie tussen de ontwerper en zijn publiek werd in de tentoonstelling Dialoog onder meer verbeeld met het voorbeeld van Nike. Een paar jaar geleden kwam het sportkledingmerk met het idee om mensen in staat te stellen om op internet zelf hun schoenen te ontwerpen. Die formule is nog steeds een groot succes. In de museumzaal stond een hele rij schoenen, stuk voor stuk opgepimpt naar het persoonlijke ontwerp van de drager.

Gevel vol vlaggen
Ook een vlaggenproject van Teun Kasteleins maakte onderdeel uit van de expositie Dialoog. Teun verkocht 230 vlaggen aan belangstellenden, die er elk hun eigen uiting op konden aanbrengen. Op deze manier konden de gebruikers deelnemen aan het ontwerpproces. Al deze vlaggen sierden tegelijkertijd de gevel van het Graphic Design Museum tijdens de officiële opening van het museum.